wimensabine.reismee.nl

Aan al het goede komt een einde!

** Nieuwe foto's staan in de mappen Nambie enKaapstad op www.picasaweb.google.com/sabinesamsom **

Na Windhoek zijn we in een keer doorgereden naar Etosha, een fantastisch wildlifepark in het noorden van Namibie. Het park is kurkdroog en daarom zijn de dieren gedwongen zich vaak te laten zien bij de waterholes, waar wij vanuit de auto perfect zicht op hadden. Zo hebben we 3,5 dag rondgereden in het park van waterhole naar waterhole. Drinkende giraffen (beentjes wijd, nekkie naar beneden en drinken maar!) met daaromheen zebra's en spingbokken, weer veel olifanten en als klap op de vuurpijl een leeuw van dichtbij! En tussendoor heerlijk aan het zwembad gelegen (het is zeker niet alleen maar koud hier)

Onderweg naar Swakopmund zijn we gestopt bij Brandenberg waar we de muurtekening van 'the white lady' hebben bekeken. Duizenden jaren oud. Heel indrukwekkend als je er van houdt waarschijnlijk, wij hebben vooral genoten van de wandeling er naartoe.

Swakopmund is de adventurestad en beachtown van Namibie. Helaas hing er hier een dik wolkendek en nodigde het stranddaarom niet uit. Wij hebben het gehouden bij een uurtje crossen op een quadbike. Heerlijk crossen in een grote zandbak!

Sossusvlei was de volgende zandbak die we bezocht hebben (Namibie is eigenlijk een heel grote zandbak) Zandduinen. Heel bijzonder hoe ze zo waaien keer op keer. Veel duinen ontzettend hoog en bijna allemaal met een scherpe lijn bovenop. Hier hebben we 2 nachten geslapen; gerend door het rode zand van de duinen en wederom gerelaxt bij het zwembad.

Laatste Namibische stop was de Fish River Canyon- de op eennagrootste canyon ter wereld. Honderden km2 oppervlakte. Prachtige uitzichten, hoewel je nergens echt een beeld krijgt van de werkelijke grootte van dat ding.

Via een stop in Springbok (ZA) naar Kaapstad gereden. De Tafelberg zie je al van verre liggen (en prompt reed Sabine verkeerd-helemaal afgeleid) Wat een superstad! Prachtig gelegen tussen de Tafelberg en de Atlantische Oceaan, aardige mensen en heel veel te zien en doen.

Robbeneiland bezocht. Heel indrukwekkend met 2 fantastische gidsen waarvan 1 ex-gedetineerde is uit de tijd van Mandela. Mandela's cel bekeken en genoten van de zeehonden en pinguins daar. (Er zijn lelijker plekken om opgesloten te zitten)

De dag erna met de gondel omhoog, de Tafelberg op.Geweldig uitzicht over de stad en nadat we daar lang genoeg naar gekeken hadden zijn we naar beneden gewandeld/ geklommen. Vooral respect voor de mensen die 'm omhoog lopen, wij hebben al 3 dagen spierpijn van de tocht naar beneden!

Verder lekker gegeten en Zuid-Afrikaanse wijntjes gedronken en rondgetourd door de stad en directe omgeving.

Maandag hebben we Kaapstad verlaten om een stukje wijnroute mee te pikken. Naar Franschhoek gegaan waar wij 3 wijnproeverijen gedaan hebben. Daarna nog heerlijk uit eten om vervolgens uitgevloerd naar bed te gaan. Geen druppel wijn hebben weuitgespuugd en dan hakken die 14 verschillende wijntjes er uiteindelijk best in.

Dinsdagochtend voor dag en dauw vertrokken richting Gansbaai- witte haaien gebied! Al 10 jaar Sabines grote droom; in een kooi tussen de Great Whites. En we hebben het gedaan. Het water was 13 graden, koud met een enorm grote K! Maar wat fantastisch, zo groot, massief en snel als die beesten zijn. Vanuit de boot zag je ze ook steeds met die grote bekken boven het wateroppervlakte uitkomen. We hebben genoten!

Na de trip zijn we teruggereden richting Franschhoek, eindpunt Stellenbosch. Daar zitten wij nu te wachten tot we straks uitgebreid uit eten gaan. Onze tipgever uit Nederland vertelde erbij dat het sterrenniveau is, dus we hebben er zin in!

Morgen laatste dag, waarschijnlijk rijden we naar Kaap de Goede Hoop en morgenavond om 12 uur stappen we op het vliegtuig naar NL.

Dit keer definitief, geen verlengingen meer, maar braaf aan het werk en de sollicitaties. En.. we hebben er zin in. 5 maanden lang hebben we elke dag genoten, maar dan is het ook mooi geweest. (En bovendien is het geld op, haha)

We gaan weer genieten van ons sociale leven met vrienden en familie, met een kopje thee (of wat anders) op de bank hangen, fietsen i.p.v. auto-, bus- en vliegreizen (10.000 km gereden in Afrika) verder klussen in ons huis. We hebben alweer zoveel grote en kleine plannen gemaakt dat we ons zeker niet gaan vervelen!

Bedankt voor het lezen van onze verhalen en voor het plaatsen van reacties, we vonden het erg leuk om te lezen!!

** Nieuwe foto's staan op www.picasaweb.google.com/sabinesamsom**

Annadoor

Lieve Sabine en Wim,

We hebben genoten van jullie verhalen en foto´s wat een gruwelijke foto´s van de haaien, maar o´zo mooi. Ik ben erg benieuwd naar jullie grote en kleine plannen.

We zijn op dit moment op vakantie in Spanje tot 2 augustus, maar zodra we weer geinstalleerd zijn op de Overtoom gaan we snel thee drinken of iets anders.

Met Marijn gaat het erg goed. Het is een echte bink. Je weet niet wat je ziet.

We zien jullie snel!

Dikke kus

Joke en Wim.

Wim en Sabine wij hebben erg genoten van jullie mooie verhallen en foto s en zijn ook weer blij als jullie donderdag op nedelandse bodem staan.
Liefs Wim en Joke.

Jiska

Wat is de tijd omgevlogen! Maar voor jullie zullen het fotoboeken vol worden met foto's en verhalen! Welke reis kan hier nog tegenop?

Een fijne, veilige, reis terug naar hét dorp toegewenst!
Tot snel.

Ajuu
Jiska

Regina

Leuk om te horen dat jullie ook weer zin hebben om naar huis te gaan! Jullie ervaringn in Afrika klinken geweldig, die haaien dat wil ik ook wel eens, gaaf hoor! Wij vliegen komende week weg uit Ecuador, door naar Chili en paaseiland!