wimensabine.reismee.nl

Nicaragua, Costa Rica, Panama en Colombia

We zijn weer een paar landen opgeschoven!

Nicaragua hebben we afgesloten met de trip de jungle in vanaf El Castillo. We sliepen 2 nachtenbij de gids thuis samen met Daan en Regina in stapelbedden in een huis met 5 kinderen, 38 eenden, een varken en wat kakkerlakken.. De middelste nacht sliepen we in een tent in de jungle. Letterlijk werd onze campsite gecreeerd doordat de gidsen met een kapmes de begroeiing weghaalden. Wij met zn allen heel gezellig in een tentje waarin we s avonds opgeschrikt werden door heel plotseling onweer waardoor 4 man tegelijk bovenin de tent hing van de schrik van de gigantische eerste knal. Heel apart dat wij onweer hier zelden met regen gepaard zien gaan.

Deze dagen weer toekans gekeken, s avonds geprobeerd krokodillen te spotten (een van de tourguides had hier minder zin in aangezien zijn - in Nicaragua- zeldzame poedel die ochtend door een krokodil opgegeten was, haha) gekayakt, gevist en door de volbegroeide jungle gelopen.

Vanaf El Castillo met de boot de grens overgestoken naar Costa Rica. Wat een verschil meteen. Veel meer autos, betere wegen, duidelijk een veel rijker land. Wij zijn naar La Fortuna gegaan waarvandaan wij een trip hebben gemaakt naar de Arenal Vulkaan. Een van de 10 meest actieve vulkanen ter wereld. Van afstand hebben we inderdaad de lavastromen waar kunnen nemen. (Er is hier geen sprake van dat je naast het lava gaat staan, zoals in Guatemala). En op de terugweg heerlijk in hotsprings gehangen. Dit was gewoon een luxe aangelegd resort, zoals saunacomplexen in NL.

De route naar Monte Verde hebben wij per bus-boot-bus gemaakt (het scheelt in dit geval veel uren als je niet met een auto om een meer heen hoeft te rijden) En tegelijk ook een heel mooie route. Net als in La Fortuna is ook Monte Verde volgebouwd met toeristenshopjes die je allerlei tours aanbieden. Wij hebben een hanging bridge tour gedaan; bruggen die langs de boomtoppen zouden moeten hangen zodat je het leven daar goed kunt bekijken. Wij vonden ze wat laag hangen en hebben daarmee geen indrukwekkende dingen gezien die we niet eerder gezien hebben.

Dat is het nadeel van langer reizen.. Sommige dingen kun je in meerdere landen doen en soms zijn we daardoor wat minder onder de indruk. Daarbij is Costa Rica zoveel duurder dan de omliggende landen dat wij besloten hebben onze geplande tijd in Costa Rica wat in te korten en alleen nog naar National Park Corcovado te gaan. Met de bus van Monte Verde naar San Jose en vanaf daar een binnenlandse vlucht naar Puerto Jeminez in het zuidoosten van het land, vlakbij de grens met Panama.

Wat een supergaaf NP! We hebben een 3daagse trekking gedaan. Dag 1 was de heenweg, grotendeels over het strand, vol met apen, felgekleurde krabben, papegaaien en slapende tapirsdie voor ons helaas slecht te zien waren.Middenin het park sliepen we in een ranger station (Sirena) waarvandaan we de volgende dag allerlei rondjes hebben gelopen en steeds terugkwamen in het station. Een stuk relaxter omdat we op dag1 met kleding en eten voor 3 dagen liepen en nu alleen maar een fles water en fototoestel mee hoefden te nemen. En in Sirena werden we getrakteerd op 2 tapirs die ook nog eens uitgebreid voor ons poseerden! Sowieso ontzettend veel babydieren wat natuurlijk altijd leuk is.

Verder ook miereneters gezien. Wij dachten dat een tapir een miereneter is, maar tapirs eten vanalles behalve mieren. En miereneters dus wel. Ook wilde zwijnen en neusbieren gezien.

Vanaf Puerto Jeminez de bus genomen naar de grensovergang met Panama en doorgegaan naar Santa Catalina. Een kustplaatsje aan de kant van de Grote Oceaan. Het strand zelf vonden we daar een beetje tegenvallen maar we hebben wel een ontzettend gave duiktrip naar Isla de Coiba gemaakt! Isla de Coiba ziet er uit als een Caribisch bounty-eiland, maar dan aan de zwart-zand-pacific-coast. Met duiken veel rifhaaien gezien en ons eerste zeepaardje! En vanaf de boot zagen we diverse groepjes dolfijnen een paar meter boven het water uit springen. Wat blijven die dieren toch fantastisch!

Next stop Panama City met natuurlijk een bezoek aan HET kanaal. Heel mooi gezicht hoe die gigantische schepen door het kanaal geleid worden. Verder was dit voor ons sinds lange tijd weer eens een grote stad die veilig genoeg is om je normaal te bewegen. Deze achtertuin van Amerika heeft genoeg shoppingmalls waar wij wel raad mee wisten.

Het plan was om van Panama City naar Quito, de hoofdstad van Ecuador te vliegen. Maar helaas bleek de vlucht, die wij al de hele tijd op het oog hadden, niet te bestaan. Alle andere one way vluchten waren duurder dan ons retourtje van Amsterdam naar Miami. Overland van Panama naar Colombia is haast niet te doen dus wij zijn op zoek gegaan naar een zeilschip dat die trip maakt. Deze hebben we gevonden en wat voor een! Een superdeluxe catamaran met maar 8 personen aan boord, waarvan 3 bemanningsleden (waaronder een kok, jammie!)

Eerst 3 dagen gepierewaaid langs de San Blas eilanden van Panama. 365 Caribische eilandjes waar we leuk gesnorkeld hebben, en verder verdomd weinig deden. Backgammon spelen,boek lezen, zwemmen. Heerlijk!! Ook reizigers zijn weleens moe van alle indrukken (Verder klagen we niet :-)

Dag 4 was de oversteek naar Cartagena, Colombia. 30 uur non stop met als enige leuke vermelding dat wij een aantal keer dolfijnen met de boot mee zagen zwemmen. In die 30 uur hebben we behalve anti-zeeziekte-tabletten nauwelijks gegeten. Volgens de kapitein was de zee zeker niet ruig.In dat geval danken wijGod op onze blote knieen dat wij geen echt ruige zee hebben meegemaakt, haha.

Nu zitten we in Cartagena- een ontzettend mooie (en veilige!)stad, waar wij denkeniets vande Colombiaanse cultuur te kunnenopsnuiven. De stad lijkt wel een openluchtmuseum- het gevoel dat wij bij Praag ook hadden. We verwachten morgen of overmorgen weg te kunnen. Onze paspoorten liggen nog bij immigratie. Op zondag doen ze niks en vandaag is het een of andere feestdag.

We reizen door naar Santa Marta om vanaf daar hopelijk aanstaande donderdag een vlucht naar Quito te nemen- we hebben echter noggeen betalingsbevestiging ontvangen. Ook hebben we een vlucht geboekt naar Curacao. Na Ecuador komen we terug in Santa Marta om nog een paar dagen verder te reizen in Colombia voordat we van onze laatste reisdagen gaan genieten op Curacao en in Miami.

Het einde is dus in zicht.. Of toch niet?? :-) Omdat we 4 maanden toch wat aan de karige kant vinden hebben we besloten onze reis 4 weken te verlengen en nog naar Zuidelijk Afrika te gaan!! We hebben nog niet geboekt, dus we weten zelf nog niet precies hoe en wat. Tips zijn welkom (we lezen gewoon hot- en gmail) en de volgende keer laten we wel weten wat het geworden is.

Jiska

Olla,
Van uitstel komt afstel.....
Komen jullie dan ooit nog wel weer terug naar dit Kikkerlandje?

Hier zijn schapen, fazanten, kalfjes en ooievaars. Is ook heel mooi hoor! Dus: niet te lang bijboeken!

Verder nog geen nieuws hier, behalve dat er nu geen 1, 2, of 3 ooievaars, maar zelfs 4 ooievaars gisteren zijn gespot door Teun. Maar dé ooievaar blijft blijkbaar nog altijd weg!

Geniet van alle bijzondere natuur!

Ajuu
Jiska

Jur

"Nu zitten we in Cartagena- een ontzettend mooie (en veilige!) stad, waar wij denken iets van de Colombiaanse cultuur te kunnen opsnuiven."

Kunnen jullie wat van die cultuur opsturen naar de Stramanweg 91 ? Fijn, bedankt !

Spijtig dat Costa Rica zoveel duurder is, want ik moet zeggen dat ik de foto's uit het NP Corcovado erg indrukwekkend vind.

En een maandje extra ? Tuurlijk ! Kunnen jullie me uitleggen hoe je dat doet ? Loterijtje winnen ? Vervroegde erfenis ? Je lichaam in de verkoop ?

Ben benieuwd reigers, veel plezier in ieder geval nog !

Jur

Carin

Heel leuk allemaal, ben ook errug jaloers op.....superdeluxe catamaran
Eerst 3 dagen gepierewaaid langs de San Blas eilanden van Panama. 365 Caribische eilandjes waar we leuk gesnorkeld hebben, en verder verdomd weinig deden. Backgammon spelen, boek lezen, zwemmen....
Maar niet op de kakkerlakken, arrejakkie wat vies!!!!

Jammer voor ons dat jullie doorgaan naar Afrika,maar natuurlijk hartstikke leuk voor jullie!

Kus and enjoy!!!!

Valerie & Rob

Ti's dat we zelf nu op een zonnig strandje zitten met z'n 3en anders waren we inmiddels denk ik echt stikjalours! Wat een gave reis en waanzinnig mooie foto's!!! Hebben jullie mbt zuid-Afrika wel bedacht dat daar nu een klein voetbaltournootje aan de gang gaat waardoor het er superdruk & - duur is? Xxx Rob, Valerie & Zara

Daan en Regina

We hadden er een krat bier op moeten zetten! Goed dat jullie nog een maand erbij geplakt hebben. Ik gooi hem er alvst in; je kan er ook twee maanden bijplakken. Heeft Sabine vast een beetje de tijd om aan dat idee te wennen..
Wij vliegen morgen door naar Colombia. Panama was fantastisch. Over paar uurtjes staat ons verslag van Costa Rica en Panama op de site.
groeten
Daan en Regina