wimensabine.reismee.nl

Van Galapagos tot WK finale

** Heel veel nieuwe foto’s staan op www.picasaweb.google.nl/sabinesamsom **

We hebben een tijdje weinig internet tot onze beschikking gehad en waren daarnaast erg druk met genieten. Hierbij wel een complete update, dus een lang verhaal en veel foto’s voor de liefhebbers.

Na de Galapagos zijn we verder gaan reizen over het vasteland van Ecuador- hoewel wel in een wat lager tempo. Nadat we landden op Guayaquil zijn we meteen in de bus gestapt naar Montanita, een plaatsje aan de kust. Hier hebben we een paar dagen genoten van zon en bewolking, zee, strand en een grote variatie aan cocktails.

Vlakbij dit plaatsje zijn we humpback whales gaan kijken. We waren zeer vroeg in het seizoen waardoor we er maar een paar hebben gezien. Maar die paar waren wel de snelsten die vanaf Antarctica gearriveerd zijn! Helaas hebben we ze niet achteruit zien jumpen, maar die grote staart boven het water blijft leuk.

Oude bekenden Daan en Regina (uit Nicaragua) waren tijdens NL-Denemarken in Quito en wij zijn hen daar gaan opzoeken. Na een busrit van –wat wij dachten- 10 uur kwamen we 16 uur later aan. Gauw naar bed en de volgende ochtend om 6.30 uur zaten we met een gezellig groepje Nederlanders voor de tv, inclusief bier en chips! Helaas is Quito redelijk fris en waren we daarom niet echt uitgedost in oranje- zie foto..

Na de wedstrijdzijn we naar de evenaar geweest om daar allerlei proefjes te doen en zo te ondervinden dat je minder sterk bent op de evenaar en je evenwicht ook echt anders is dan een meter naar links en naar rechts. ’s Avonds met Daan (zieke Regina lag helaas in bed) gaan eten en borrelen. Erg leuk om mensen te spreken die je een stuk beter kent dan “hoi, doei, waar ben jij allemaal geweest?”

Na Quito zijn we nog een keer naar het Andesgebergte gegaan, Quilotoa-loop. Hier hebben we, wederom op hoogte, rond het kratermeer gewandeld, mooi!! ’s Nachts steenkoud, zelfs met een houtkachel op de kamer. Einde Ecuador en tijd om terug te vliegen naar Colombia.

De tussenlanding in Bogota vonden wij een mooi moment en die stad snel te gaan verkennen. Leuk om daar een uurtje rond te lopen, hoewel niet heel erg bijzonder. We kunnen 15 argumenten geven waarom we de volgende vlucht hebben gemist maar uiteindelijk was het toch echt (domme) eigen schuld. En dan die superaardige Colombianen, die zetten je gratis een paar uur later op de volgende vlucht naar Santa Marta in het noorden van het land!

In Colombia weer onze oude stek Taganga opgezocht waar we wederom overheerlijke steak bij de Nederlandse kok daar hebben gegeten. Volgende ochtend weer om 6.30 uur voor de tv, NL-Japan , dachten we. Na 45 minuten rondgelopen te hebben gaf Sabine het op en is teruggegaan naar het hotel. Wim heeft uiteindelijk nog de 2e helft kunnen zien. In Colombia bleken verkiezingen waardoor voetbal niet op het normale net werd uitgezonden, maar alleen op pay tv, wat ze bijna nergens hadden. Jammer van de wedstrijd, wel lekker vroeg opgestaan voor een lekker lang stranddagje in de woestijnregio- waar het zelden regent- behalve toen wij er waren!

Na lang dubben, nog steeds een beetje “reismoe”, zijn we toch de “echte” woestijn van Colombia gaan verkennen in het uiterste noordoosten. Erg leuke dag gehad, bij een gigantische zoutberg gestopt en door het rode zand van de woestijn gelopen. ’s Avonds in het hangmat op het strand gekropen om ons laatste nachtje Zuid Amerika in te gaan. (Heerlijk geslapen overigens) Om 3.30 uur ging de wekker omdat 15 minuten later het enige vervoer naar de bewoonde wereld ging en wij naar het vliegveld moesten om naar Curaçao te vliegen.

Heerrrrlijk Curaçao! Het was eerste even gedoe om een overnachting te vinden. Wij dachten die dure hotels buiten het hoogseizoen een flink lagere prijs te kunnen vragen, maar zij redeneren andersom: “Je bent hier nu gestrand op dit eiland, dokken zal je”. Uiteindelijk voor een prima prijs een appartement op loopafstand van Mambo Beach kunnen vinden.

4 dagen fantastisch weer. Genoten van eindelijk een bloedhete zon, wit strand, zwembadblauw water en.. 'Nederlands' eten!! Filet americain, jongbelegen kaas, drop, lekker brood en carpaccio gingen er in als taart.

Op Mambo Beach kwamen we Roos (oudklasgenoot van Sabine) en haar zus Stanneke tegen met wie we de volgende dag een auto hebben gehuurd om het eiland te verkennen. Erg gezellig en zo mogelijk nog mooiere stranden en blauwer water dan Mambo Beach gezien. En de flamingo's die we op de laatste dagen in Colombia gemist hebben hebben we hier alsnog gespot!

NL- Kameroen gekeken op Mambo Beach waar wij (voor de insiders) een skiweekend-reisleider en collega van Job tegenkwamen. En natuurlijk Willemstad bezocht met z’n gezellige gekleurde huisjes. Op zondagochtend waren we eigenlijk nog helemaal niet klaar om weg te gaan, maar de (shop)plicht riep.

Nog 2 dagen doorgebracht in Miami/ Fort Lauderdale waar wij 2 malls goed van binnen bekeken hebben en nog een ochtend heerlijk aan het hotelzwembad doorgebracht hebben. NL- Slowakije gekeken op de hotelkamer. Niet heel speciaal, hoewel wel leuk met studiocommentaar van Ruud Gullit!

Toen zat deel 1 van onze reis er op en was het tijd voor de vlucht naar huis. We hadden er heel veel zin in, en dat had er natuurlijk deels mee te maken dat onze droombestemming Afrika nu heel dichtbij kwam!

Op Schiphol stond een welkomstcomité ons op te wachten. Ouders, zus en kinderen, heel leuk! Daarna in een sneltreinvaart kleding gewassen, nieuwe spullen thuis opgehaald en opa bezocht in het AMC. ’s Avonds gebarbecued op de steiger bij Wims ouders met broer, zussen en ouders- heerlijk weer en heerlijk gegeten. Bedankt voor de leuke avond!

Heel maf om de volgende ochtend in de good old Zuidtangent te stappen naar Schiphol en daar, na lange tijd, weer bekenden tegen te komen en ‘m meteen weer te smeren. Met KLM in 11 uur in een 777 (yes, eindelijk!) naar Johannesburg gevlogen.

De eerste dag hebben we pretpark Sun City bezocht waar wij niet heel veel aan vonden. Vooral omdat het een fantastisch groot waterpark heeft maar in het “winter”weer was dat niet echt uitnodigend. WelHEEL leuk de kwartfinale daar gekeken met veel Brazilianen. (Dit keer met commentaar van Ruud Krol- alleen zijn poging tot Engels commentaar is al een geweldige ervaring op zich)

Volgende dag safari-time in Pilanesberg. Neushoorns, giraffen, leeuwen, zebra’s, gnoes- we waren al lekker op weg met de 'bezichtigingen'! Volgende dag meteen door naar Botswana (we reizen van Johannesburg naar Kaapstad- “bovenlangs” dus voornamelijk door Botswana en Namibië)

In Botswana hebben we ontzettend veel kilometers gereden, alvast met het idee dat we misschien een omweggetje moesten gaan maken i.v.m. de finale in Johannesburg. De eerste “echte” stop was in Maun om vanaf daar de Okavango Delta te bezoeken. ’s Werelds grootse binnenlandse delta. Dit is een locatie waar je serieus geld kunt besteden door vluchten te nemen en in $ 800 lodges te slapen. Wij hebben het gehouden bij een tochtje over de delta in een mokoro (uitgehakte boomstam) Ontzettend relaxed!

In Maun was het semi final time en we kennen allemaal de uitslag. Wat een feest, wederom met een groep Nederlanders. Na de wedstrijd was onze nieuwe reisplanning definitief, zo’n unieke ervaring laat je niet voorbij gaan als je zo “dichtbij” bent.

De tocht van Maun naar Kasane in het noordoosten was erg leuk met een dierentuin langs de weg. Struisvogel, giraffe met een kleintje en olifanten direct langs de weg, geweldig!

In Kasane zijn we bij aankomst meteen in een bootje gestapt voor een tochtje door Chobe River Front. Aan het einde van de middag komen veel dieren naar het water om te drinken en daar voeren wij met ons bootje. Onbeschrijflijk wat je daar ziet. Onder andere zwemmende en drinkende olifanten en gapende nijlpaarden . (zie foto's, die zeggen meer)

Twee dagen later zijn we daar om 5 uur ‘s morgens met een auto door het park gereden (koud!) en ’s middags hebben we weer die River Cruise gedaan. Elke dag is anders en dat hebben wij ook ervaren. Al onze dierenfoto’s in Botswana zijn in Chobe genomen, behalve die van de dieren langs de weg. De dag tussen de boottochtjes in hebben we een uitstapje naar Zimbabwe gemaakt om vanaf die kant de Victoria Falls te bekijken. (De andere kant is te zien vanaf Zambia) Mooie uitzichten op de imposante watervallen en de Zambezi-rivier (Patries- je woont echt in een fantastisch mooie straat!)

Na de Victoria Falls zijn we 1 nachtje teruggekeerd naar Kasane in Botswana om vervolgens 2 dagen keihardgas te gevenrichting Johannesburg. Totaal niet in de richting die we op zouden gaan, maar een WK-finale is zo uniek- daar willen we bij zijn! En zo stonden we 2 dagen later voor Soccer City zonder kaarten. En we waren niet de enigen. Een tijdje stonden we daar met buikpijn, maar toch is het gelukt om binnen te komen voor een acceptabele prijs. Precies toen de openingsceremonie (of sluitingsceremonie) begon zaten wij op onze plekken. We hebben genoten!!! Van de ceremonie, de belevenis, alle mensen met wie we in het stadion waren (Maxima, Mandela, 2 meiden die we in Botswana al gezien hadden zaten bij ons in het vak, goede bekende Robert zat 2 vakken naast ons, ING Theo Pouw met Danny Lukassen van afstand gezien en Johnny & Dinand) Het resultaat is bij ons allemaal bekend, ontzettend jammer dat het zo gelopen is, maar ondanks dat: Deze geweldige ervaring neemt niemand ons meer af! De dag na de wedstrijd zijn we in de auto gestapt, dwars door Botswana, richting Namibie. Hier staat nog veeeel meer leuks op het programma.

Over 2 weken vliegen we vanaf Kaapstad naar huis. Donderdagochtend 29 juli staan we op Schiphol! Mischien voor die tijd nog een update (weinig internet hier) en anders tot dan/ gauw!

Sandra

Wauw, jullie leven is wel een feestje hoor!! Of moet ik het een knalfuif noemen? Maar je hoeft niet helemaal naar Curacao voor een echte Bonbini hoor hihi. In Aalsmeer is dat ook heel leuk!! Jullie zijn meer dan welkom!! Nog twee weken GENIETEN!!! Veel plezier.
Knuffels, Sandra en de rest...

Ilse

Hey wereldreizigers, wat een belevenissen en nog even WK meegepikt ook, tssssss. Die olifant foto's zijn echt heel gaaf. Nog 2 weekjes genieten en dan heel veel bijpraten!!! Liefs Ilse

patries

wow, wat zien jullie veeel mooie dingen en wat maken jullie veel gave dingen mee zeg! Zoveel mooie dieren op de foto.
Nu rij je wel anders mijn straat in, denk! haha! En de WK-finale, wat supergaaf zeg. Die foto met Dinand en Johnny is echt leuk!! Geniet nog maar lekker 2 weken en dan spreken we elkaar snel!
dikke kus patries

oma Molly en opa Gerrit

Heb weer genoten van al het nieuws, heel bijzonder allemaal.
Tot over 2 weken. Heerlijk als jullie weer thuis zijn.

dikke kussen van oma en opa

marja

Wat een belevenissen weer, heerlijk om alles te lezen en vooral te zien.
Van onze kant horen jullie weinig maar ik kijk wel iedere dag even naar jullie profiel en het gaat wat mij betreft de goede kant op. ( Daar denken jullie vast heel anders over)

xx mama

Jiska

Wat een landen en verhalen!
Wel 'beetje' jammer dat jullie niet even in de Amstel zijn gesprongen om bij ons een bakkie te doen (helaas: wij hebben geen steiger).

Geniet van Afrika en tot over 2 weken (dan loopt Jelle al bijna.... hij komt nu al met voeten buiten de MaxiCosi).

Ajuu

mieke samsom

hoi Sabine en Wim,
wat een avonturen, en de WK-finale moet helemaal fantastisch geweest zijn!! en hoe voelde Nederland/Ouderkerk voor 1 nacht?tot over 2 weken!
groetjes Hennie en Mieke