wimensabine.reismee.nl

Guatemala, Honduras en Nicaragua

We zijn zo druk met allemaal leuke dingen en hebben niet altijd internet tot onze beschikking, maar hierbij eindelijk weer een update!

We zijn intussen weer een paar landen verder en bevinden ons op dit moment vlakbij de grens tussen Nicaragua en Costa Rica.

Nadat wij vertrokken zijn bij ons gastgezin in Antigua was onze laatste stop in Guatemala Rio Dulce. Een plaatsje vernoemd naar de plaatselijke rivier. We sliepen in een heerlijk hotel waarvandaan we gekayakt hebben en we zijn gaan zwemmen bij een warme waterval. Het water zelf was te doen, maar onder de waterval konden we niet lang blijven staan (te heet) en achter het water zaten we letterlijk in een (natuurlijke) sauna.

Na Rio Dulce hebben we een korte stop (1 nacht) gemaakt in Livingston waar we weer helemaal in de rastasfeer zaten, net Belize en daar waren we ook vlakbij.

Overgestoken naar Honduras. In Tela hebben we een ontzettend leuk kayaktoertje gedaan door mongroves, kleine alligator gezien, white faced monkeys en mooie vogels, erg leuk!

In La Ceiba, the adventure city van Honduras, hebben we een canopy zipline tour gedaan. Lange stalen kabels hangen daar in de jungle en wij roetsjten daarlangs gegespt aan een kabel. Ging erg hard en was (dus) leuk!! Daar ook geraft, klasse 4, veel rapids vlak achter elkaar, waardoor we niet vaak langzaam in het water dobberden zoals vaak bij raften gebeurt.

Vanaf La Ceiba hebben we de boot genomen naar bounty eiland Utila, aan de Caribische kust. Hier hebben we een paar dagen heerlijk gerelaxed en gedoken. Ieder 5 duiken waarvan 1 Advanced voor Wim. Het is de bedoeling om verder tijdens deze reis de overige 4 certificaten te behalen zodat hij ook officieel tot 30 meter mag duiken. (Dat we in Belize tot 40 meter zijn geweest zegt wel iets over de manier waarop regels toegepast wordenen hoe graag men geld wil verdienen) Duiken was leuk, niet super bijzonder maar wel spotgoedkoop. (150 dollar voor 10 duiken) Helaas hebben we de walvishaaien die hier soms zitten niet gezien :-(

Na La Ceiba 2 dagen keihard gereisd, boot en 2 lange dagen in de bus tot we aankwamen in Granada, Nicaragua. Wat een superschattig koloniaal stadje! Leuke terrasjes buiten met straatartiesten. Het enige nadeel van Nicaragua is dat het absurd warm is. Dat begon al toen we bij de grensovergang uit de bus stapten en dat gevoel is niet meer weggegaan. Graadje of 38 is het vrijwel continu.

Vanuit Granada hebben we vulkaan Mombacho bewandeld. Gelukkig was het deze dag bewolkt!

Daarna richting het strand van San Juan del Sur, voor het eerst waren we aan de Pacific coast. Erg grappig om de tegenstelling met de Caribische kust te zien. Zwart zand in plaats van wit en het water heeft ^Noordzeekleur^ ipv turqoiseblauw. Ons strand lag ingesloten in een kom van bergen waardoor het ook hier goed toeven was (onder de parasol, anders echt niet te doen :-)

Isla de Ometepe, een pittoresk eiland in Lago de Nicaragua met 2 vulkanen erop. Wij besloten de Madera vulkaan te beklimmen. Om 5 uur werden we opgehaald en 12 uur later kwamen we bekaf thuis. Wat een klim tot de top! Door het bos, modder, over keien en boomstronken en vaak was het letterlijk klimmen omdat de stappen te groot waren. Wat een superervaring. Af en toe een lookout waarbij we uitzicht op de andere, supermooi gevormde, Concepcion vulkaan hadden. De traktatie aan het einde was een lagoon bovenop onze vulkaan waar we op het strandje even uitgeblazen hebben samen met onze Australische hotel-genoten en de Nederlanders Daan en Regina waarmee we ondertussen aan het reizen zijn.

De dag erna lekker gezwommen in een natuurlijk zwembad vlakbij ons hotel (zag er ook weer errug leuk uit, zie de foto,s) en ,s avonds met Daan en Regina afgesproken om de nachtboot naar San Carlos te nemen. 10 uur varen over het Nicaragua-meer. Aparte ervaring dat rond 23 uur iedereen (semi) slaapt op de grond en op bankjes en de kapitein een heel verhaal begint te bleren door de microfoon. En dat om 3 uur de koffiejuf langskomt en met een schelle stem blert: Cafe, cafe. Maar ondanks deze omstandigheden hebben we beter geslapen dan verwacht en zijn we bij aankomst in San Carlos lekker gaan ontbijten. In de stad rondgewandeld met het fototoestel om (Wims zus) Sandra te kunnen laten zien wat er van haar stageplaats van de jaren ,90 geworden is. (Wij denken niet veel veranderd, of was het nog primitiever, haha)

`s Middags de boot genomen naar El Castillo,dat niet per auto bereikbaar is. Hiervandaan vertrekken wij morgen met Daan en Regina en onze Nicaraguaanse gids de jungle in. 3 nachten kamperen, kayaken, vissen entoekans spotten, en nog veel meer!

Bij terugkomst uit de jungle slapen we nog 1 nacht in El Castillo voordat we de boot weer naar San Carlos nemen om vanaf daar Costa Rica in te gaan. En daar staat ook weer vanalles op het program! We lopen hopeloos achter op schema. Zuid Peru is al helemaal van de planning af en we moeten even kijken wat er overblijft in Ecuador en Colombia. Maar voorlopig vermaken we ons in Midden Amerika opperbest en zien we wel wanneer we weer een keer terugkomen in Zuid-Amerika.

Jullie allemaal veel plezier met koninginnedag, Vive la Reina!

Ilse

Jeeeetje dit zijn echt super verhalen, kayakken, zweven door de jungle, raften... heerlijk. Ik krijg echt kriebels als ik dat zie. Alleen Robbert nog even overhalen :-)

Hier alles prima, vanmorgen op kraamvisite geweest bij Sjaan (Laurens) een heel lief klein mannetje en vanmiddag lekker gechilled in de zon.

Jullie genieten genieten genieten.
X van ons

Ron

Jullie zijn lekker actie bezig. Volgens mij zijn julllie aan vakantie toe als jullie thuiskomen.
Ik ben benieuwd hoe jullie Costa Rica vinden. Penso es mas rica que los otros paises.

Joke en Wim.

Wim en Sabine wat leuk dat jullie in Nicaragua zijn geweest waar Sandra ook geweest is ,dat zal ze wel leuk vinden.
Sabine wat een mooie foto van jouw dat klauteren op die berg.Wim en Sabine ik hoor graag straks over dat raften dat lijk mij geweldig. Nog heel veel plezier.
Liefs Joke en Wim.

Carin

Jeetje mineetje, dat ziet er lekker uit! (ik bedoel die stranden natuurlijk, die kever en dat klimmen dus niet hihi)

Dikke kus en veeeeeeeeeeeeel plezier!

mieke samsom

hoi Wim en Sabine,
wat een geweldige verhalen en foto's,
leuk om te lezen en te zien!
morgen begint de feestweek,als er nog spannende dingen gebeuren, laat ik het jullie weten,
maar dat valt toch allemaal tegen, vergeleken jullie avonturen !! nog veel plezier en groetjes !!

pa

die niet klagende loodgieter op dat fietsie is wel grappig. inmiddels heeft de klagende nederlandse lood wel even eenniewe goot aan je huis gemaakt. hou wat geld over als het ff kan,slopen is anders ook niet alles .wel weer mooie verhalen cq prachtige foto,s blyf genieten en pas goed op je zelf.

janny samsom

sieb en wim, wat een prachtige foto';s van de dieren. Geweldig, die tapirs, insecten en aapje. Leuk om jullie reiservaringen te lezen.
Heel veel plezier nog, in equador, peru, colombia ) or whereever.