wimensabine.reismee.nl

Belize en Guatemala

Tijdens onze laatste stop in Belize, San Ignacio, hebben we nog een erg leuke trip gedaan. Klimmen, klauteren en zwemmen door grotten waar de Maya´s vroeger leefden. We begonnen met een flinke wandeling door de jungle waar onze gids allerlei interessante dingen wist te vertellen hoe de Maya´s vroeger die jungle gebruikten om te overleven. Eenmaal in de grot waren de doorgangen regelmatig erg nauw en was het al met al een pittige tocht waarbij het zwemwater niet echt aangepast was aan de temperatuur die we verder gewend zijn. Dit keer vonden we de Maya verhalen overigens wel leuk, hoe het gebracht wordt is van groot belang!

De volgende ochtend op tijd vertrokken richting de grens met Guatemala. In tegenstelling tot wat we vooraf verwachtten ging het supersnel en makkelijk. We zijn meteen doorgereden naar superbestemming ¨Tikal¨ wederom Mayaruines die dit keer echt WAANZINNIG waren! Middenin de jungle waar we onze eerste toekans (!) gespot hebben. Zonder gids hebben we urenlang rondgewandeld langs prachtige ruines en door de heerlijk koele jungle. Zelfs voor Mayabarbaren als wij een echte aanrader!

Via diverse stops en kleine activiteiten kwamen we aan in Lanquin waar wij heerlijk hebben gechild in en bij een snelstromend riviertje. Op diezelfde rivier hebben we getubed, je heel relaxed mee laten voeren door de stroming op een band.

Vanaf daar ook een uitstapje naar Semuc Champy gemaakt. Een pittige en bloedhete klim omhoog gaf ons prachtige uitzichten op de pools. Mooie foto´s maar we waren vooral blij toen we later lekker IN die pools lagen!

Via Coban en Chichicastenango (beroemde markt) naar Antigua gereisd. Antigua is een van de mooiere plaatsen van Guatemala, omsloten door vulkanen. Antigua staat bekend om de Spaanse les. Vrijwel overal is het mogelijk om Spaanse les te nemen maar omdat dit zo´n leuk stadje is gebeurt het hier veel meer dan elders.

Wij zijn ook begonnen! Deze week van maandag t-m donderdag 5 uur per dag les, ieder met z´n eigen leraar. Erg leuk en met priveles schiet het ook lekker op. We kunnen nu in ieder geval in volledige zinnen de weg vragen en de tijd etc. in plaats van alles kortaf met woorden te doen zoals voorheen. En van de onregelmatige werkwoorden hebben we ook ontzettend genoten, haha.

(Noemi, mijn lerares deed me zo aan jou denken! Niet qua uiterlijk, maar wel qua gebaren, mimiek en manier van praten. Niet echt zoals je in het Nederlands praat, maar wel zoals het Spaans, erg leuk!)

Gisteren zijn we naar de Pacaya Vulkaan geweest, hier in de buurt. Deze vulkaan is nog hartstikke actief waardoor wij lava konden gaan spotten! Ook hier moestenwe eerst steil omhoog ¨klimmen¨ , over lavasteen voordat we bij het actiefste gedeelte kwamen. Wederom een pittige tocht, dit keer met een verstopte neus en dikke keel (fikse verkoudheid) maar toen we er uiteindelijk waren.. ZO GAAF! Kijk maar naar de foto´s, het is niet of nauwelijks ingezoomd, we stonden er echt naast. Hoewel het fris was op die hoogte met veel wind hadden we geen last van koude voeten met het lava dat we soms zagen smeulen onder het steen waar wij over liepen (een tunnel met lava erin dus)

In deze extreem katholieke regio is Pasen het belangrijkste feest van het jaar. De week van Goede vrijdag heet hier ¨Semana Santa¨ en zelfs vanuit landen als Nicaragua en Mexco komen (arme) mensen hier naartoe om de feesten mee te maken die al de hele week duren. Vanmiddag hebben we de eerste processiebijgewoond. Een indrukwekkende optocht waarbij de kruisiging van Jezus herdacht wordt. Morgen komt alles tot een hoogtepunt. Wat dat inhoudt is voor ons ook nog niet helemaal duidelijk, we´ll see..

Zaterdag vertrekken we naar Rio Dulce,delaatstebestemming in Guatemalavoordat we naar Honduras vertrekken.

Hasta luego!

KK

Hi buurtjes, goed weer wat van jullie te horen! Ik kreeg jullie story van Belize nu ook pas binnen....Klinkt allemaal erg goed en leuk! Kiep on koing!
Mijn contract heb ik inmiddels volledig ondertekend ontvangen dus nu kan eindelijk echt officieel de kurk geknald worden!
Genietse! XX

Blanche

Hier in NL is het ook goede vrijdag, dat betekent hier voornamelijk niets doen, eten en drinken!!!!

Wellicht is zo'n lava putje iets voor bij jullie in huis, als extra verwarming naast de vloerverwarming...

Veel plezier!!!!

stijn

Lieve Wim en Sabine, wat een mooie foto's! Ik wil best een keertje komen. Ik heb mijn eerste rapport en hij is goed. Groetjes van stijn

Roos

Sabine ik vind dat jullie mooie foto's hebben. Ik heb buisjes gekregen en mijn neusamandelen zijn eruit. Ik kan nu weer goed horen! Veel plezier nog. Geef Wim maar een knuffel, kus Roos

noémi

Holo chicos, que maravilla todo lo que estais viendo. Sabine, da recuerdos a tu profesora de español... ha ha ha.Ik ben zeker niet jaloers......
Dikke beso y hasta pronto.

Ron

De foto's zien er mooi uit. Geniet er maar lekker van want voor je het weet zijn jullie weer terug.

Vallie

Gaaf, gaaf, gaaf...!!!!
xxxsszzz van ons 3en

marja

Wat hebben jullie al veel gezien en gedaan, het is erg leuk om alles op grote afstand te lezen en te zien.

Ik heb net even jullie profiel bekeken en 25 % van de reis zit er op. Nog veel mooie dingen te gaan dus.

Veel plezier xx

Marja & Nico

Hoi Sabine en Wim,

We zijn er even voor gaan zitten maar wat een prachtige reis zijn jullie aan 't maken. We zijn best een beetje jaloers. Heerlijk om jullie verhalen te lezen en de foto's te bekijken. Wij hebben ook een keer zo'n processietocht gezien in Sevilla. Het is inderdaad heel indrukwekkend maar wel raar om de mensen zo te zien met blote voeten en vreemde gewaden. Zelfs een beetje angstig om dat mee te maken.
Geniet nog lekker en laat ons ook genieten van al dat moois en vrolijk pasen.

patries

wow! wat een mooie foto's en leuke verhalen. Die grot lijkt me super eng en die haai ook!! Toch wel indrukwekkend de mayaverhalen!! haha.

Geniet maar lekker van al dat moois om je heen. Leuk om te lezen dat julie nu ook een beetje spaans kunnen praten, kunnen jullie goed oefenen nu!

Pasen was bij jullie vast een stuk indrukwekkender dan hier! wij hebben alleen maar eieren gezocht, haha! overigens wel een leuk feestje bij m'n ouders gehad gister, je moeder ook nog even gesproken.

have fun!
kus

janny

hoi sieb en wim,

Wat een mooie foto's en verhalen. Ik beleef m'n eigen reis van 12 jaar geleden weer toen ik ook met Semana Santa in Antiqua was. En in Belize, op de Pacaya-vulkaan, Chichicastenengo, Tikal etc..
Ik was toen 4 dagen in Antiqua rondom goede vrijdag en pasen. Kon geen trom meer horen, geen wierook meer ruiken en geen processie meer zien. Maar indrukwekkend was het wel. (zeker als zo'n grote baar die door 100 mensen gedragen wordt de bocht om moet).
Geweldig zo'n reis die jullie maken. Als ik het goed volg via de kaart zitten jullie nu in Costa Rica.
Wat doen jullie meestal met overnachtingen? Bij particulieren of in hotelletjes ?
Ik wens jullie nog veel moois en groeten van janny s.

Daan Wijsman

He Wim en Sabine,

Leuke site hebben jullie en erg herkenbaar om jullie verhalen te lezen. Was gezellig gisteren eten en biertjes drinken. Jammer dat er herrie tot 01.00 was (ik word oud!). Onze site is www.travelling-trictrac.hamba.nl, neem eens een kijkje.
groeten
Daan en Regina

Sabine

Thanks voor alle reacties, erg leuk! Binnenkort volgen er nieuwe verhalen!

@ Jepannepy, epouwepe weperepeldrepeizepiger! NU stop ik met ep-e, schrijven gaat toch wat lastig, haha. Ik wist niet dat je daar geweest bent, wat leuk! Ik kom over een paar maandjes een keer foto´s kijken, goed?
We slapen eigenlijk altijd in hotelletjes, behalve in Antigua, toen zaten we in een gastgezin. OP dit moment bevinden we ons bijna op de grens tussen Nicaragua en Costa Rica. We nemen zo een boot de jungle in en steken over een paar dagen de grens over.
Hoe is het met jullie? Huis(zen) al verkocht?

@ Patries, hoe is het? EN met jullie vakantieplannen? Wordt het ¨Egypteland¨ of ¨gewoon Turkije¨? ,-)

@ Nico en Marja, wat leuk dat jullie zo´n tocht hebben gezien in Sevilla! WIj vonden het zeker indrukwekkend, maar na de 37e wisten we het wel, haha. HOe is het met jullie? Huis al opgeleverd?

@ Noemi, jouw Spaans gaat nog een beetje te ver voor ons steenkolenniveau, haha! Alles goed bij jullie?

@ Ron, genieten doen we zeker! Het is ons de laatste tijd niet gelukt om tijd te vinden om de site bij te werken, gaan we in Costa Rica echt doen! HOe is het bij jullie? En met mijn kleinste nichtje?

@ Stijn, wat goed van je rapport! Eerst al afzwemmen en nu dit, bueno! Doe maar de groeten aan je moeder vanuit San Carlos waar we nu zitten. We hebben veel foto´s voor haar gemaakt!

@ Roos, wat vervelend van je amandelen! Betekende dat wel veel ijsjes eten? (Witte Magnums hoop ik voor jou!!) Hopelijk voel je je nu beter en hoeven we niet zo hard meer tegen je te schreeuwen ,-)

@