wimensabine.reismee.nl

Belize

Nadat we de auto aan de Mexicaanse grens ingeleverd hadden zijn we eindelijk met lokaal vervoer gaan reizen. Meteen in een hypermoderne bus (zie foto)

De grensovergang verliep heel makkelijk, in tegenstelling tot wat we verwacht hadden. Dat geeft ons hoop voor alle grensovergangen die nog gaan volgen!

Inde bus was het rasta/ reggae gevoel meteen al te merken. Lekker harde muziek aan, veel heel donkere mensen (veel donkerder dan de Spanjaard-achtigen die je in Mexico vindt, en naar het schijnt ook in de andere landen van Centraal Amerika)

Geluncht in Belize City waar Bob Marley en zijn vrouw ruzie hadden en het hele dorp mee kon genieten van (en werd betrokken bij) deze hysterische taferelen, haha.

Wij zijn meteen op de boot gestapt naar Caye Caulker. Een bounty-eiland waar je naar de beroemde 'Blue Hole' kunt om te duiken. Verder ishet erlekker zon, zee, strand en nog veel meer rasta. Het was veel groter dan wij verwacht hadden met veel Amerikanen die hier met package deals rechtstreeks naartoe komen, maar het maakte het er niet minder leuk om.

We hebben gesnorkeld waar we weer alles hebben gezien wat we graag wilden met deze keer de verpleegsterhaai als extraatje. (De haaien worden steeds groter!)

De volgende dag zijn wij gaan duiken naar de Blue Hole. Dit is DE hotspot van Belize.

Het is eenonderwatergrot voor de kust die bijna perfect cirkelvormig is, met een diameter van 300 meter en een diepte van meer dan 100 meter. Als je een idee wil krijgen hoe het eruit ziet, klik dan op onderstaande website, want wij hebben zelf geen foto van bovenaf kunnen nemen.

Het leuke aan die Blue Hole is dat het er vol zit met haaien. Tijgerhaaien, hamerhaaien en stierhaaien. Niet de eerste de beste,maar er werd ons verzekerd dat daar nog nooit een attack heeft plaatsgevonden. 'Iedereen' daar doet het, dus wij ook. Wij hebben alleen de stierhaai gezien, lees even hieronder!! We kunnen het nog navertellen :-)

De stierhaai wordt hiermee samen met de witte haai en de tijgerhaai beschouwd als een van de drie dodelijkste haaiensoorten. Deskundigen menen dat het aantal gedode mensen echter veel groter is, doordat de stierhaai makkelijk te verwarren is met andere soorten uit het geslacht Carcharhinus en veelvuldig voorkomt in de Derde Wereld, waar haaiaanvallen vaak niet worden gerapporteerd. Hierdoor kan het aantal door de stierhaai gedode mensen wel eens veel groter zijn dan die van de witte en de tijgerhaai, wat maakt dat hij misschien wel de gevaarlijkste haaiensoort is.

Vanaf Caye Caulker zijn wij met een Cessna Caravan (een 14-zitter, zo leuk!) via Belize City naar Dangriga gevlogen waar wij meteen op de boot naar 'Tobacco Caye' zijn gestapt. Wat een paradijs! Superklein eiland- het past op een gemiddeld Nederlands voetbalcomplex, maar zo vreselijk bounty! Je eigen strandhutje, restaurants e.d. zijn er niet. Dus je zit 3 x per dag aan tafel met de mensen die in hetzelfde 'resort' zitten. En je stapt zo op eigen houtje de zee in om te snorkelen. Helemaal fantastisch, 3 topdagen gehad! (Danielle, thanks voor de tip, je hebt echt niks teveel gezegd!!)

Vanmorgen zijn we met de boot teruggekeerd naar Dangriga waar we meteen de bus hebben genomen naar San Ignacio. En dat is waar we nu zijn. Een plaatsje aan de noordelijkste grens met Guatemala. Morgen doen we hier een tour naar grotten en meer leuke dingen. En overmorgen gaan we de grens met Guatemala over.

Vanaf daar ongetwijfeld meer nieuws!

ps Om de reisroute duidelijker te maken hebben we het eerste reisverhaal moeten wissen (het standaard openingsbericht) en daarmee zijn automatisch de reacties daarop gewist, sorry daarvoor! Ik hoop dat al mijn ooms een leuke verjaardag hebben gehad zonder ons. Alsnog gefeliciteerd!

mieke

hoi Sabine en Wim,
dat ziet er allemaal super uit, en dan die haaien, wel gedurft !! hoe weet je nou welke haai , welke is, hebben ze een bordje ophangen ??
wij hebben Hennie zijn verjaardag eerst met z'n 4en in de sneeuw gevierd(
ike is een natuurtalent,of was het toch allemaal bravoure ? )en de zondag erna, nog een gezelligeborrel in de VH. vanmiddag gaan we naar Rotterdam, de 60e verjaardag van Emile vieren .
de groetjes, en ik kijk alweer uit naar het volgende verslag en foto's.

Ilse

Heeeeej Wim en Sab, wat een heerlijke verhalen en foto's!! Ziet er echt super uit, behalve dan die haaien en dat ieniemienie vliegtuigje ;-). Wij zijn inmiddels bijgekomen van de week wintersport. Was erg gezellig en super mooi weer gehad. Misschien heb je op facebook wel wat foto's gezien....of misschien gun je jezelf daar ook wel helemaal niet de tijd voor, wat ik me goed voor kan stellen. Op welk email adres zijn jullie nu eigenlijk bereikbaar? Nou kom maar op met de volgende verhalen en foto's!!! Dikke X

Ron

Nog meer haaien?

pa

wat is w.o.z. waarde van dat strandhuisje ziet er goet uit ezn is cafe niet te verweg dan meteen vastleggen. erg mooi wat julli laten zien met mooie verhalen en belevingen. pas wel op julli hebben nog maar 3.5 maand te gaan nog veel avonteur gewenst p s zelf gedaan

Joke.

Hoi luidjes wat krijgen we weer wat moois tezien van jullie,vrij heid blij heid in een woord gewelldig.Dat huisje is echt iets voor pa.
Tot de volgende mail.
Kus Joke.

Sandra

Wow! Wat een avonturen. Jaloers zijn vind ik een slechte eigenshap maar helaas ik ben stink jaloers op jullie fantastische trip! Geniet alsjeblieft ook een beetje voor mij!!! Morgenochtend ga ik de foto's direct aan Stijn en Roos laten zien.... Ook zij vinden het vast en zeker prachtig (vooral die van die haai natuurlijk!)
Groetjes, Sandra

Roos

Ik vind dat jullie mooie foto's hebben. Ik mis jullie een beetje. Nog een prettige vakantie.
Dikke kus van Roos

Daan

Hi Sabine & Wim,
wat heerlijk om jullie verhalen te lezen, krijg ook heimwee! ;-) naar al die leuke plekken!
fijn dat jullie zo genieten. Blijf dit vooral doen, ik volg met plezier jullie verhalen!
liefs
Daan

Rob de AS

Gave verhalen en dito foto's. Die investering in een huls om je camera is een topaankoop geweest. Wat een mooie onderwaterfoto. Ik heb alleen haaien gezien vanuit een kooi, maar wat ben ik dan een watje. Hoe jullie het doen is veel gaver, gewoon ertussen zwemmen. Wat een mooie reis tot nu toe. Blijf genieten. Groetjes ook van Iwona.

Sabine

Leuke reacties, thanks!

Mieke, grappig dat je dat vraagt over die haaien.. Ik moet eerlijk bekennen dat we vooraf op internet hebben gekeken. De tijgerhaai is makkelijk (want strepen op zijn lijf) en een hamerhaai heeft een heel gekke kop. Maar de stierhaai ziet er uit als sommige andere haaien, dus onderwater zat ik me alleen maar af te vragen ¨welke is dit nou¨¨ Achteraf op internet de foto´s naast elkaar gehouden en toen pas wist ik het. Ik was dus onderwater eigenlijk helemaal niet bang. Dat was waarschijniljk wel anders geweest als ik strepen op zijn (tijger)lijf ontdekt had, haha

Sjannie Schaft

Wat een prachtige verhalen en foto's
Geniet er nog maar lekker van. Veel plezier

Anne

Ha die Wim en Sab,

Ziet er tof uit wat jullie in de paar weken tot op heden al hebben gezien/beleefd.

Geniet ervan.

Ellen

Wowwwww blitsers, haaien aaien en van t ene super oord naar t andere!! Leuk om te lezen zeg!
Zie dat jullie camera t ook lekker doet :-)! Geniet van alles daar!
Liefs
Ellen

Nando

Tjonge wel jaloers hoor dit is toch andere koek dan die all inclusive reis van mij naar turkie en 360x met de kinderen van de glijbaan afgaan. Have fun en we genieten mee....ps. verleng je verblijf maar hoor de euribor staat nog steeds op 0,42